Sepi dan Lengang, Begini Suasana Malaysia Usai Di-Lockdown

WE Online, Jakarta - Suasana lenggang tampak mewarnai Kota Tawau, Sabah, Malaysia, yakni sebuah kota jiran paling dekat dengan Sebatik, Nunukan, Kalimantan Utara. "Banyak warga enggan keluar jika tak perlu, saya hari ini juga rehat di rumah kebetulan memang cuti dua hari," kata salah seorang wartawan di Malaysia dikutip dari Antara. Ia mengaku berencana untuk pulang kampung, akan tetapi akibat di-lockdown, rencana itu pun dibatalkan. "Plan (rencana) balik kampung isteri di Kiulu, Tamparuli pada hujung bulan ini terpaksa dibatalkan sekalipun tiket flight sudah pun dibeli," ujarnya. Sementara itu, dari sebuah group di Facebook Kota Sabah "8hannels", tampak suasana lengang Kota Tawau, hanya beberapa kendaraan yang lewat. Selain membagikan 11 foto ditambah keterangan teks: "Selamat pagi warga Tawau!! Beginilah hari pertama perintah kawalan pergerakan. Rasanya lebih kurang macam cuti raya, semua kedai ditutup, tiada seorang pun kelihatan di jalan. Semogalah dengan kerjasama kita semua, wabak penyakit COVID 19 ini akan terkawal secepat mungkin". Sebelumnya, Perdana Menteri Tan SriMuhyiddin Yassin pada Senin (16/03/2020) mengumumkan "Perintah Kawalan Pergerakan" terkait upaya mengatasi Covid-19. Let's block ads! (Why?)

Sepi dan Lengang, Begini Suasana Malaysia Usai Di-Lockdown
WE Online, Jakarta -

Suasana lenggang tampak mewarnai Kota Tawau, Sabah, Malaysia, yakni sebuah kota jiran paling dekat dengan Sebatik, Nunukan, Kalimantan Utara.

"Banyak warga enggan keluar jika tak perlu, saya hari ini juga rehat di rumah kebetulan memang cuti dua hari," kata salah seorang wartawan di Malaysia dikutip dari Antara.

Ia mengaku berencana untuk pulang kampung, akan tetapi akibat di-lockdown, rencana itu pun dibatalkan.

"Plan (rencana) balik kampung isteri di Kiulu, Tamparuli pada hujung bulan ini terpaksa dibatalkan sekalipun tiket flight sudah pun dibeli," ujarnya.

Sementara itu, dari sebuah group di Facebook Kota Sabah "8hannels", tampak suasana lengang Kota Tawau, hanya beberapa kendaraan yang lewat. Selain membagikan 11 foto ditambah keterangan teks:

"Selamat pagi warga Tawau!! Beginilah hari pertama perintah kawalan pergerakan. Rasanya lebih kurang macam cuti raya, semua kedai ditutup, tiada seorang pun kelihatan di jalan. Semogalah dengan kerjasama kita semua, wabak penyakit COVID 19 ini akan terkawal secepat mungkin".

Sebelumnya, Perdana Menteri Tan SriMuhyiddin Yassin pada Senin (16/03/2020) mengumumkan "Perintah Kawalan Pergerakan" terkait upaya mengatasi Covid-19.

Let's block ads! (Why?)